Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 6 januari 2020

Laherte Frères Rosé Ultradition

(60 % pinot meunier, 30 % pinot noir, 10 % chardonnay)

6 september 2019 (hemma)



Den här champagnen ingår i Lahertes Ultradition-serie, tillsammans med de vita champagnerna Brut och Brut Blanc de Blancs. Den är för övrigt en av tre roséchampagner i producentens breda sortiment. Den är fatjäst och framställs med hjälp av blandning, där det röda vinet (15 % av den totala mixen) är gjort på pinot meunier.

Numera görs den här på 100 % pinot meunier. I min flaska, köpt vid ett besök hos Aurélien Laherte i oktober 2014, handlar det dock om en druvblandning av alla de tre stora druvorna. Basårgången är 2011 och vinet från detta år har kombinerats med reservvin (40 %) från 2010. Flaskan blev degorgerad i december 2013 och dosagen anges ligga i intervallet 6,5-8 g/l.

Det här är en mycket bra champagne som känns perfekt drickmogen idag. Den är också ett tydligt belägg för att välskötta odlingar och ett bra hantverk kan kompensera för en på pappret (mycket) svag årgångsmix!

Doft: Utvecklad, kryddig, bärig och komplex. Inslag av jordgubbar, krita, rabarber, geléhallon, röda äpplen, blodapelsin, svarta vinbär och grädde.

Smak: Frisk, bärig och utvecklad smak med fin koncentration. En cocktail av röda bär och blodapelsin. Perfekt balanserad!

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2018-2023



Mina intryck av andra roséchampagner från Laherte Frères:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar