Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 5 januari 2020

2014 Ruppert-Leroy Rosé Brut Nature

(100 % pinot noir)

4 september 2019 (hemma)



Det här är en rosé de saignée som är gjord på pinot noir från 2014 och, i likhet med producentens övriga champagner, helt utan tillsats av dosage och svavel. Druvorna kommer från vingården Les Cognaux i Essoyes. Ruppert-Leroy gör för övrigt även en blanc de noirs på druvor från samma odlingar. Flaskan blev degorgerad i oktober 2016.

Det här är en välgjord champagne, men något endimensionell och med relativt låg intensitet. Jag vet inte om det är vinstilen eller årgången som drar ner betyget, men jag tycker de lyckas bättre med ovan nämnda blanc de noirs än med den här. Initialt ger den mig tydliga naturvinsvibbar, i brist på ett bättre ord. Det är möjligen inte så konstigt eftersom det här faktiskt kan definieras som ett naturvin. Champagnen ska under alla omständigheter vinna på ett par års ytterligare lagring, men bör nog inte sparas hur länge som helst!

Doft: Kraftfull, jordig och bärig doft med stalliga toner. Inslag av hallon, gödsel, sågspån och lakrits. 

Smak: Frisk, elegant, läskande, lätt, mycket torr och något bärig. Initialt känns den något skum. Den smakar osötad hallonsaft, röda vinbär och lite lakrits.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2021-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar