Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 28 januari 2020

2009 Amour de Deutz Rosé

(58 % pinot noir, 42 % chardonnay)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Amour de Deutz Rosé har ersatt Cuvée William Deutz Rosé som husets prestigerosé och har hittills släppts i fyra årgångar; 2006, 2007, 2008 och 2009. Dessa fyra champagner utgör den första flighten vid en närmast unik Deutzprovning som jag har förmånen att vara med på. Champagnerna serveras halvblint, i slumpmässig ordning, men här på bloggen presenterar jag dem i omvänd kronologisk följd.

Det producerades för övrigt även en Amour de Deutz Rosé 2005 i 15 000 flaskor, men den släpptes aldrig eftersom man tyckte den hade för mycket tanniner! Den såldes istället som Rosé Vintage 2005.

Champagnen görs med hjälp av blandning där man tillsätter 8-9 % röd pinot noir till en ursprunglig blandning bestående av 50-60 % pinot noir från odlingar i Aÿ, Bouzy och Verzenay och chardonnay från Avize, Chouilly och Villers-Marmery. Det röda vinet görs av druvor som växer på gamla stockar i vingårdarna La Pelle i Aÿ samt Cumaine och Charmont i Mareuil-sur-Aÿ. Den här årgången består ursprungligen av en mix av 55 % pinot noir och 45 % chardonnay där man tillsatt 8 % rött vin. Dosagen uppgår till 8 g/l.

Den här är mycket bra och mycket lovande, men den är ändå flightens svagaste champagne.

Doft: Något utvecklad, bärig och något jordig doft med viss sötma. Inslag av rosor, smultron och röda äpplen.

Smak: Fruktig, frisk, torr och aningen bitter. Röda äpplen, röda vinbär, hallon, röd citrus, körsbär och nektarin. Påtaglig syra.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030


En passionerad Jean-Marc Lallier-Deutz, sjätte generationen Deutz efter att huset grundades och PR-ansvarig, talar inför provningen. Här tillsammans med vår värdinna. I bakgrunden syns vinskribenten Anders Melldén, frenetiskt antecknande på sin mobil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar