Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 7 september 2019

2004 Louis Roederer Rosé

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

9 maj 2019 (Verandan på Grand Hôtel i Stockholm)



En fantastisk champagne! Den kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver, men blir nödvändigtvis inte bättre än så här. Flaskan blev degorgerad i april 2009 med en dosage på 10 g/l.

Doft: Utvecklad och komplex. Tydligt laktiska toner till en början. Inslag av blodgrape, jordgubbar, mogna hallon, bakverk, paranötter, röda äpplen och bröd.

Smak: Utvecklad, frisk, något fruktig och torr. Röda äpplen, blodapelsin, röd persika med en lätt bitter ton av skal samt smultron. Fin koncentration! Lång och mycket torr eftersmak. Påtaglig syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2018-2024



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Champagnen dracks till en lätt middag på Grand Hôtel i Stockholm. Variation på betor med chèvre, honungsvinägrett och svartkålschips:


Uppdatering 2024-02-06: Korrigerat druvblandning och lagt till dosage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar