Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 23 december 2015

2010 Louis Roederer Rosé

(62 % pinot noir, 38 % chardonnay)

5 december 2015 (kontoret)

Doft: Bärig doft med lätt brända toner. Inslag av röda bär (röda vinbär och smultron), persika, örter och nötter.

Smak: Mycket frisk och något utvecklad smak. Persika, röda bär och lite kex.

Kommentar: Louis Roederers rosé är bland de mest pålitliga på marknaden. En del av vinet, för den här årgången 21 %, får sin första jäsning på ekfat där man undviker den malolaktiska jäsningen. Efter buteljering får champagnen ligga minst fyra år på sin jästfällning innan den degorgeras. Den här flaskan degorgerades i april 2015 med en dosage på 9 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget.

Den här är mycket bra och den är helt klart mer utvecklad än vad 2009:an var vid motsvarande tidpunkt. Och med tanke på att den fortfarande är så ung kommer den givetvis att fortsätta utvecklas!

Dracks i en Louis Roederer-provning tillsammans med Vintage 2008 och Cristal 2000. Utgången blev oväntat jämn, där rosén fick två bäströster av sju och därmed hamnade på delad andraplats.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2019-2025

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):




Uppdatering 2024-02-06: Korrigerat andel fatjäst vin och förtydligat degorgeringsdatum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar