Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 februari 2019

2012 Louis Roederer Rosé

(63 % pinot noir, 37 % chardonnay)

9 november 2018 (på kontoret)



Den exakta fördelningen varierar något från år till år, men Louis Roederers årgångsrosé görs på ungefär två tredjedelar pinot noir och en tredjedel chardonnay. Den är delvis fatjäst och endast delar av vinet genomgår den malolaktiska jäsningen. Den här årgången är till 24 % vinifierad på ekfat och gjord helt och hållet utan den malolaktiska jäsningen. Denna flaska blev degorgerad 2018. Dosagen uppgår till 9 g/l.

Jag har tidigare hyllat Louis Roederer Vintage 2012 och även rosén är riktigt härlig redan idag! Den har en fantastisk syra samtidigt som den är nästan söt i sin framtoning. Det senare beroende på underbar frukt i kombination med en generös dosage. Tråkigt nog tappar den en del i intensitet efter hand, vilket får mig att sänka betyget en aning. Jag är övertygad om att den kommer att vinna på fem års lagring, men det blir svårt att hålla tassarna borta från dessa flaskor!

Champagnen dricks i en provning tillsammans med Alfred Gratien Cuvée Paradis 2009 och Taittinger Brut Millésimé 2006. Flaskan köptes på Systembolaget precis innan provningen. Aktuell årgång idag är 2013, men med lite tur går det fortfarande att hitta 2012!

Doft: Söt, bärig och parfymerad doft med inslag av smultron, körsbär, hallon, vita vingummin, salmiak och röda äpplen.

Smak: Fruktig, bärig och otroligt expressiv! Tutti Frutti-godis, smultron och blodapelsin. Fin balans mellan syra och frukt.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2023-2030

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

På baksidesetiketten hittar man en kod längst ner. Knappar man in den på Louis Roederers hemsida får man reda på vilket år flaskan är degorgerad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar