Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 20 september 2019

1998 Taittinger Collection Zao Wou-Ki

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

2 juni 2019 (hemma)



Det här är den tionde årgången av Taittinger Collection, champagnen där man låter en konstnär utforma flaskan. Eller rättare sagt ett plastfodral som omger själva flaskan! Den här årgången släpptes 2003 och pryds av ett verk av den kinesisk-franske målaren Zao Wou-Ki (1920-2013).

Inte den bästa årgången i serien, men ändå mycket bra! Den kommer att prestera bra i många år till, men den är sannolikt precis på väg ut ur sitt mest optimala drickfönster.

Doft: Utvecklad, komplex och brödig. Efter hand något rostade toner. Inslag av päron, mineral, kex, knäck och surdegsbröd.

Smak: Utvecklad, fruktig och frisk. Gröna äpplen, citron, lime och gräddkola.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2010-2018

Mina intryck av andra årgångar av Taittinger Collection:

Mina intryck av andra årgångar av Taittinger Millésimé:

Fem årgångar av Taittinger Collection:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar