Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 18 september 2019

1986 Taittinger Collection Hans Hartung

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

29 maj 2019 (hemma)



Det här är den sjätte årgången av Taittinger Collection, som släpptes 1992. Den här gången är det den tysk-franske målaren Hans Hartung (1904-1989) som står bakom designen. Han skapade verket redan 1986, men hann alltså gå bort innan flaskan kom ut på marknaden.

Den är fortfarande mycket bra, men har definitivt passerat sin topp sedan länge och börjar kännas lite trött idag. Den senare känslan förstärks av att de kvarvarande bubblorna är få och långsamma. Men vilken underbar gyllene färg! 

Doft: Mogen, parfymerad och komplex. Smör, mandlar, mogna päron, citron, plommon och lakrits. Jag sparar delar av flaskan till dagen efter och då dyker det även upp en tydlig ton av hasselnötter.

Smak: Mogen, fruktig, koncentrerad, torr och något eldig. Söt citron och några plommon, är vad jag lyckas identifiera här. Härlig intensitet och fin längd!

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2000-2008?

Baksidan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar