Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 3 september 2019

2010 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Creux d’Enfer

(100 % pinot noir)

9 maj 2019 (AG i Stockholm)



Creux d’Enfer är den av Cédric Bouchards champagner som produceras i allra lägst volym. Roséchampagnen görs med hjälp av saignéemetoden och druvorna kommer från Bouchards 0,07 hektar lilla plätt, i praktiken endast tre rader rankor, i vingården Creux d’Enfer. Den här årgången blev degorgerad i april 2014. I likhet med odlarens övriga viner är den gjord utan dosage.

Den är något av en kameleont. Elegant och lite vild på samma gång. Subtil, men samtidigt mångfacetterad. Det är inte den största champagnen som gjorts, men ett oerhört personligt vin! Mycket bra idag, men kommer sannolikt att vinna på ett par års ytterligare lagring.



Doft: Utvecklad, komplex, blommig, bärig och något örtig. Inslag av mogna jordgubbar, körsbär, hallon, rosor, lakrits och hallonlakritsskallar. Senare mycket lätt stalliga toner.

Smak: Utvecklad, kryddig och mycket torr. Initialt viss bitterhet. Blodapelsin, blodgrape, hallon och lite lakrits. Fin syra och subtil frukt. Ytterst välbalanserad.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2021-2025

Den här dracks till en lunch på härliga AG i Stockholm. Matmässigt blev det kött för hela slanten:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar