Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 31 maj 2017

2011 Louis Roederer Rosé

(63 % pinot noir, 37 % chardonnay)

17 mars 2017 (på kontoret)

Louis Roederer Rosé brukar, liksom det vita systervinet Vintage, vara ett mycket säkert kort. Den görs med hjälp av maceration – de blå pinotdruvornas skal sätter fin färg på druvmusten – innan man tillsätter ungefär en tredjedel vitt vin (chardonnay) till den slutgiltiga blandningen. Exakt fördelning mellan pinot noir och chardonnay varierar en del från årgång till årgång, men lustigt nog brukar det faktiskt vara en lägre andel pinot noir i årgångsrosén än i det ”vanliga” årgångsvinet – även om både utseende och smak skvallrar om det motsatta förhållandet. Den här årgången av Louis Roederer Rosé är till 22 % vinifierad på fat och 13 % av vinerna har genomgått malolaktisk jäsning. Degorgerad 2016. Dosage på 9 g/l.

Objektivt sett är det här en mycket bra champagne, men det är helt klart den svagaste årgången jag druckit av Louis Roederer Rosé.

Champagnen dracks i en provning tillsammans med Louis Roederer Brut Premier och 2009 Louis Roederer Vintage. Flaskan köpt på Systembolaget i mars 2017.

Doft: Bärig, brödig och relativt diskret med inslag av vinbär, hallon och lite lakrits.

Smak: Mycket frisk, tydligt bärig och torr smak av körsbär, hallon, mandlar, röda äpplen och äppelskal. Lång, torr eftersmak.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2021-2025

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar