Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 12 september 2019

2007 Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile

(94 % pinot meunier, 2 % chardonnay, 2 % pinot noir, 2 % pinot gris)

21 maj 2019 (La Colline i Stockholm)



Det här är den första årgången av Fac-simile och det känns nästan overkligt att hitta den på en restaurang idag! Den gjordes i sammanlagt 2 800 exemplar och man undrar ju hur många av dessa som finns kvar nu.

Jérôme Prévosts rosé görs på druvor från vingården Les Béguines. Det är i praktiken samma basvin som i systervinet, odlarens ”huvudvin” Les Béguines, där han tillsatt rött vin som kommer från druvor i en del av vingården där rankorna blivit angripna av virussjukdomen court-noué. Sjukdomen gör bladen på vinrankorna mindre och leder till färre druvor, men med mer koncentrerad druvjuice. 

Det här är mycket, mycket bra! Doften är otroligt mångfacetterad medan smaken är relativt lätt och elegant.

Doft: Utvecklad, komplex och jordig doft med viss sälta. Något laktiska toner till en början. Inslag av röda äpplen, kex, kolasås, gräddkola, rökt skinka (minus det rökta), hägg, brioche, blöta sågspån och knallpulver.

Smak: Utvecklad och bärig smak av röda äpplen, smultron, körsbär och jordgubbar. Lång, mycket torr eftersmak med inslag av äppelskal.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2016-2021

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Tillägg 2020-03-26: Uppdaterat druvmixen och ersatt pinot blanc med pinot gris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar