Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 4 juni 2022

1979 Krug Vintage

(36 % pinot noir, 36 % chardonnay, 28 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Vi har kommit fram till den sjunde och sista flighten i Krugprovningen, bestående av de båda potentiella giganterna 1979 och 1976. Två stora årgångar från 70-talet som man inte får möjlighet att dricka särskilt ofta, men när man väl får chansen brukar de fortfarande prestera!

 

Krug 1979 är fullständigt underbar och det här är en flaska i otroligt bra skick! Champagnen var gissningsvis som allra bäst fram till ungefär 2018, men den är fortfarande väldigt pigg för sin ålder. ”Buteljerad perfektion” uttryckte någon runt bordet det som, men riktigt så långt är jag inte beredd att gå i mitt omdöme.

 

Doft: Mogen, parfymerad, nötig och komplex. Inslag av hasselnötter, honung, nougat, svamp, mogen citrus, aprikos, mogna äpplen och köttbuljong.

 

Smak: Mogen, frisk, fruktig och torr smak som domineras av syrliga äpplen och grillad citron med lite svamp och röda bär i bakgrunden. Fin koncentration och härligt djup.

 

Betyg idag: 95

 

Sannolikt bäst: 1998-2018

 


 

Andra minnesvärda champagner från 1979 (länk till respektive inlägg):

Clos des Goisses: 94 (2014-05-31)

Cuvée Louise: 92 (2020-10-10)

Drappier Carte d’Or: 93 (2015-07-24)

La Grande Dame: 93 (2020-08-22)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar