Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 28 juni 2022

2010 Dom Pérignon

(54 % chardonnay, 46 % pinot noir)

 

4 januari 2022 (hemma)

 


 

Det här är Lady Gaga Edition av Dom Pérignon 2010, vilket innebär att flaskan fått en uppdaterad etikett men att det är precis samma champagne som i den vanliga utgåvan. Dom Pérignon började i samband med årgången 2002 att bjuda in olika kulturpersonligheter för att skapa en särskild etikett och därmed en specialutgåva av champagnen. Det här är självklart ett sätt för producenten och inte minst ägaren LVMH att stärka Dom Pérignons varumärke (inklusive bilden av ett separat hus, skiljt från Moët & Chandon) och självklart skapa ökad försäljning genom att nå ut till en ny köpstark, men inte nödvändigtvis särskilt vinintresserad, kundkrets.

 

Enorma mängder regn i mitten av augusti – det kom motsvarande två månaders nederbörd 15-16 augusti – omkullkastade förutsättningarna för en lyckad skörd 2010. Risken för botrytis gjorde att många tvingades skörda sina druvor innan de var tillräckligt mogna, men tack vare LVMH:s enorma odlingsarealer vågade man chansa med en femtedel av pinot noir-odlingarna, som var de som var mest påverkade. Man skördade dessa marker tre veckor efter de övriga, med följden att merparten av dessa druvor hann bli angripna av botrytis och inte kunde användas. De friska druvorna som fanns kvar var dock av mycket hög kvalitet, vilket gjorde att det fanns förutsättningar för en Dom Pérignon 2010. Intressant nog var husets chardonnaydruvor av otroligt hög kvalitet och när källarmästaren Vincent Chaperon provade de stilla chardonnayvinerna från 2010 tillsammans med sina företrädare Richard Geoffroy och Dominique Foulon var de överens om att det var de bästa chardonnayvinerna på 40 år! I kombination med att tillgången till pinot noir var mindre än vanligt blev den naturliga målsättningen att göra en chardonnaydominerad Dom Pérignon 2010. När man blandade de olika vinerna började man därför med runt 60 % chardonnay, men för att få till en mer hustypisk stil kände de trots allt att de behövde öka andelen pinot noir. Den slutgiltiga druvblandningen landade därför på 54 % chardonnay och 46 % pinot noir.

 


 

Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i november 2021. Enligt uppgift blev åtminstone delar av Lady Gaga-flaskorna degorgerade i februari 2019, men det är inte säkert att det gäller för min flaska. Dosagen sägs uppgå till 5 g/l. Aktuell årgång av Dom Pérignon idag är 2012.

 

Den är tydligt ung och inledningsvis lite vresig, men här finns helt klart potential för den tålmodige!

 

Doft: En ganska typisk reduktiv Dom Pérignon-näsa. Brödig, nötig, kryddig, rökig och komplex doft med rostade toner som efter hand kompletteras med tydligt fruktiga inslag. Trä, rostat bröd, hasselnötter, ananas, päron, grapefrukt, citron, fänkål, aprikos och cantaloupe. Senare dyker det även upp stänk av krut.

 

Smak: Fruktig, frisk, mycket torr, något bitter och relativt lätt. Ananas, citronskal och gröna äpplen får till slut sällskap av cantaloupe. Den bittra smaken av citronskal ersätts efter hand av mjukare toner av lemoncurd.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: 2028-2038

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar