Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 1 juni 2022

1981 Krug Vintage

(50 % chardonnay, 31 % pinot noir, 19 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Året 1981 i Champagne var problematiskt på många sätt, vilket i slutändan ledde fram till en mycket liten skörd av hög kvalitet. Få årgångschampagner producerades och det är av naturliga skäl sällan man stöter på någon av dem idag. Jag har bara druckit årgången två gånger tidigare och mest minnesvärt av dessa båda tillfällen är en Cuvée Louise1981, som serverades vid en stor Cuvée Louise-provning i oktober 2020. Den överraskade hela provningsgänget den gången då den ställdes mot 1982 och 1985 – och var bäst!

 

Krug 1981 är något av en udda fågel i den här flighten, där den serveras tillsammans med de stora årgångarna 1982 och 1985. Känns upplägget igen? Jodå. Den fullständigt golvar hela sällskapet! Det är en galet bra champagne och provningens stora överraskning! Den är dessutom otroligt pigg för sin ålder. Så härligt med en perfekt flaska! Den är tveklöst bäst i den här flighten och presterar även markant bättre än alla tre i den legendariska trion 1988, 1989 och 1990 i föregående flight. Wow!

 

Doft: Kraftfull, mogen, nötig och något fruktig. Inslag av hasselnötter, rostat bröd, dill, stekt svamp, bakverk, choklad, aprikos och bokna äpplen.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och nötig smak med härlig koncentration där det dyker upp apelsinmarmelad och ingefära. Hög syra, men perfekt balanserad. Fantastisk längd.

 

Betyg idag: 96

 

Sannolikt bäst: 2000-2023

 


 

Tre mogna årgångar utgör den sjätte flighten i den stora Krugprovningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar