Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 9 juni 2022

Henriet-Bazin Gaston & Louise (2017-bas)

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

15 december 2021 (hemma)

 


 

Gaston och Louise, med efternamnen Henriet respektive Bazin, har fått ge namn åt denna årgångslösa champagne. Den är Marie-Noëlle Henriets hyllning till tidigare generationers förgrundsgestalter, där Gaston Henriet huvudsakligen odlade pinot noir medan Louise Bazin hade en förkärlek för chardonnay. Champagnen är således en 50/50-blandning mellan pinot (Gaston) och chardonnay (Louise).

 

Det här är så vitt jag förstår den första utgåvan av denna champagne. Den är till 70 % baserad på vin från 2017 års skörd med tillägg av reservvin från 1968-2016, som lagras i en så kallad réserve perpétuelle. Gjord utan dosage och rimligen degorgerad under 2021.

 

Det är en mycket trevlig champagne med fin doft, men samtidigt ung och i behov av lagring.

 

Doft: Brödig, parfymerad, fruktig och nötig. Inslag av jäst, bröddeg, brioche, mynta (massor av mynta), krita, smör och hasselnötter.

 

Smak: Ung, syrlig, fruktig och mycket torr smak med utmärkande drag av krita och lime. Senare dyker det även upp toner av hasselnötter. Mycket hög syra.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2026-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar