Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 10 juli 2014

1979 Clos des Goisses


(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

31 maj 2014 (Operakällaren i Stockholm)

Doft: Fantastisk, mogen doft med sherrytoner. Efter hand klart rostade toner. Inslag av torkad frukt, smör, smörkola, kaffebönor och knäck.

Smak: Mogen och frisk smak av smörkola, honung, mogna plommon och lime. Lång, frisk eftersmak av citrusskal och äppelskal. Mycket syra!

Kommentar: Clos des Goisses är inte bara Philipponnats prestigechampagne, det var även Champagnes första vingårdsbetecknade vin. Det är dessutom en champagne som verkligen behöver lagras för att komma till sin rätt. Och därför blir man extra glad när man får möjlighet att dricka en riktigt vällagrad flaska, inte minst när det handlar om en stor årgång som 1979! Utan tvekan en stor upplevelse.

Mörkt gyllengul färg och en diskret mousse. Dracks till en fantastisk åttarättersmeny på Operakällaren – sannolikt Sverige vackraste restaurang!

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2005-2015




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar