Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 19 november 2016

Agrapart & Fils 7 Crus

(90 % chardonnay, 10 % pinot noir)

1 oktober 2016 (Västergatan i Malmö)



7 Crus är Agraparts enklaste champagne. Namnet syftar på att druvorna kommer från sju olika byar: Avenay-Val-d’Or, Bergères-lès-Vertus, Mardeuil, Avize, Oger, Cramant och Oiry. De fyra sistnämnda har grand cru-status. Champagnen bygger på två årgångar, i det här fallet 2012 och 2011, där hälften av vinerna från den äldsta årgången har fatlagrats. Degorgerad i oktober 2015. Dosage på 7 g/l.

Det här är mycket bra! Champagnen är dock fortfarande ung och kommer rimligen att vinna på 4-5 års ytterligare lagring. Dracks på trevliga restaurang Västergatan i Malmö.

Doft: Blommig och fruktig doft med inslag av mineral, jäst, gröna äpplen och tvål.

Smak: Frisk och torr smak av gröna äpplen, päron och citrus. Hög syra.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2020-2025



Tidigare intryck av denna champagne:


Griskind med brysselkål och äpple:


Tillägg 2021-12-22: Korrigerade druvblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar