Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 25 september 2018

2010 David Léclapart L’Amateur

(100 % chardonnay)

13 juli 2018 (hos Martin & Emma)



Flaskan dracks vid en blindprovning (BYOB) tillsammans med fem andra champagner. Och lustigt nog var det inte provningens enda Léclapart L’Amateur, eftersom jag tagit med mig en L’Amateur 2014! Jag misstänkte tidigt att även denna flaska borde vara ett vin från David Léclapart, men även om jag kände igen stilen kände jag inte igen vinet. Jag antog därför att det var en årgång jag inte druckit tidigare. Med hjälp av uteslutningsmetoden gissade jag till slut på systervinet L’Artiste 2011… Stolpe ut, för att använda en sliten fotbollsterm!

Även om stilen binder dem samman är det här ändå en klart annorlunda champagne än 2014 – och inte lika bra. Smaken är något endimensionell och doften känns klart skum, med ett inslag av purjolök som gränsar till ett slags defekt.

Doft: Kryddig doft med något rostade toner. Inslag av purjolök (det gröna på purjolöken, för att citera en av mina medprovare), vitpeppar, kalk, citron och gröna äpplen.

Smak: Frisk och mycket torr; något endimensionell och klart oförlöst. Omogen citron och en aning omogna äpplen, men det är allt!

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2022-2027

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar