Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 14 november 2019

2007 David Léclapart L’Amateur

(100 % chardonnay)

2 augusti 2019 (Sjömagasinet i Göteborg)



L’Amateur är Léclaparts instegsvin. Till skillnad mot L’Artiste och L’Apôtre vinifieras det helt och hållet i ståltank. I likhet med odlarens övriga champagner görs den på biodynamiskt odlade druvor och utan dosage.

Det finns ingen information om det på flaskan, men jag gissar att den blev degorgerad under 2010. Det innebär i så fall att den hunnit få runt nio år på korken, vilket bör vara tillräckligt även för en champagne med stram stil från en ”svår” årgång som 2007. Så tänker jag innan flaskan beställs. För säkerhets skull ber jag att få den upphälld på karaff!

Så hur lyder domen? Jo, det här är en riktigt bra champagne som känns perfekt utvecklad idag! Det är absolut inte för tidigt att öppna den.

Doft: Utvecklad och komplex. Initialt väldigt ciderlik, därefter mycket druvtypisk. Massor av gröna äpplen som följs av päron, sten, persika, honung, smör och lite gräddkola.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, mycket torr och relativt lätt. Gröna och gula äpplen samt citron och mineral. Påtaglig syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2017-2021



Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Flaskan dricks i samband med en lunch på trevliga Sjömagasinet i Göteborg:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar