Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 maj 2021

2012 Emmanuel Brochet Les Hauts Chardonnays

(100 % chardonnay)

 

21 december 2020 (hemma)

 


 

Les Hauts Chardonnays görs på druvor från den övre delen av Emmanuel Brochets innehav i den sluttande vingården Le Mont Benoit i Villers-aux-Nœuds. Det handlar om 0,34 hektar chardonnay som planterades 1962 och i den här årgången räckte den begränsade mängden druvor till 1280 flaskor. Champagnen fick ett års lagring på fat och sex år på flaska innan den degorgerades (enligt uppgift) i december 2019 och fick en dosage på 2 g/l. Jag köpte den här flaskan från Vin & Natur, via privatimport på Systembolaget, i juni 2020. Aktuell årgång idag är 2013.

 

Det här är en fantastisk champagne! Fortfarande ung så klart, men redan väldigt tillgänglig. Vad månde bliva!?

 

Doft: Fruktig, komplex och något oxiderad doft med viss sälta. Inslag av mango, citron, steniga mineraler, krita, lite tvål, hasselnötter, söta äpplen och kiwi. Intressant nog går den från gula till gröna toner – inte tvärtom!

 

Smak: Frisk, fruktig och torr. Ren och mycket elegant med fin koncentration och viss sälta. Citron, ingefära, mango och gula plommon. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

2006: 89 (2020-09-11)

2009: 87 (2019-09-24)

2010: 88 (2020-11-11)

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar