Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 maj 2021

Diebolt-Vallois Prestige

(100 % chardonnay)

 

16 december 2020 (hemma)

 


 

Prestige från Diebolt-Vallois blir man aldrig besviken på! När jag i februari 2019 drack en flaska med 2012 som basårgång utnämnde jag den till den bästa utgåvan hittills, eller åtminstone den bästa jag haft möjlighet att prova. Nu, nästan två år senare, har den hunnit utvecklas ytterligare och det här är verkligen en mycket bra champagne! Jag dricker flaskan över fyra dagar. Den är riktigt fin direkt från start, blir något bättre dag två, ännu lite vassare dag tre och håller ihop fint även på fjärde dagen.

 

Den här flaskan är alltså baserad på 2012 års skörd, med tillägg av fatlagrat reservvin från 2011, 2010 och 2009. Jag köpte flaskan på Systembolaget i januari 2016.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och efter hand gräddig. Inslag av jäst, gula äpplen, persika, krita, yuzu, krut, kex, hasselnötter och nougat. Dag två uppstår underbara toner av smörkola. På tredje dagen även aprikos och lite marsipan.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, syrlig och torr. Gula äpplen och yuzu samsas med persika och apelsin. Blir mer utvecklad och mer harmonisk ju längre tiden går!

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2019-2025

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2014-02-07: 87

2015-08-16: 87

2016-12-22: 87

2017-12-09: 87

2019-02-23: 88

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar