Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 24 juli 2019

2015 Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile

(94 % pinot meunier, 2 % chardonnay, 2 % pinot noir, 2 % pinot gris)

18 april 2019 (Grand Hotel i Lund)



Jérôme Prévosts roséchampagne Fac-simile är en champagne man ska dricka när möjligheten ges! Den görs med hjälp av blandning där Prévost tillsätter 13 % rött vin till samma basvin som han använder till den vita systerchampagnen Les Béguines. Det röda vinet kommer från pinot meunier-druvor där rankorna angripits av virussjukdomen court-noué, som leder till få druvor men med väldigt koncentrerad druvjuice. Vinet jäses och lagras (10 månader) på ekfat innan det buteljeras följande sommar. Flaskorna degorgeras sedan i oktober året därefter, i det här fallet 2017. Dosagen sägs uppgå till ca 2,5 g/l. Den här omgången räckte till totalt 3154 faskor.

Den här är så klart ung idag, men redan otroligt bra!

Doft: Bärig, kryddig, jordig och komplex doft med något brända toner. Massor av tomater (tänk pizza med något bränd tomatsås) i kombination med röda vinbär, jordgubbar, svamp och lakrits.

Smak: Frisk, bärig, koncentrerad och mycket torr smak av blodgrape, röda vinbär, hallon, smultron, jordgubbar, blodapelsin och lite lakrits.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2024-2030



Mina intryck av tidigare årgångar av Fac-simile:

Mitt intryck av Les Béguines 2015:
2018-12-13: 86(+)

Tillägg 2020-03-26: Rättat tidigare felaktigt nämnd druva (pinot blanc) till pinot gris och uppdaterat druvmixen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar