Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 25 oktober 2018

2008 Palmer & Co Millésimé

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

12 augusti 2018 (hemma)



Alla som är det minsta intresserade av champagne bör känna till att 2008 räknas som en exceptionell årgång och en av de allra bästa någonsin. Och mitt råd till alla som frågar efter champagnetips brukar vara att man ska köpa alla 2008:or man ser! Det gäller inte minst nu när många hunnit sälja slut. Lägstanivån är väldigt hög och de allra bästa vinerna kommer sannolikt att räknas som klassiska storheter i framtiden. Samtidigt är det fortfarande en väldigt ung årgång! De tidigast degorgerade flaskorna, som kom ut på marknaden under 2012 och 2013, har bara hunnit få fem-sex år på korken och behöver i de allra flesta fall ytterligare lagring för att komma till sin rätt. Flertalet av champagnerna från årgången är betydligt mer nydegorgerade än så och är fortfarande oerhört unga och syrastinna. Och de förmodat allra bästa (från producenter som Krug, Salon och Billecart Salmon) är inte ens släppta än! Således är det sannolikt ett decennium för tidigt för att försöka sig på ett slags sammanfattning av årgången och det är egentligen även för tidigt att ens våga sig på en första seriös genomgång. Men man är ju nyfiken och jag har därför roat mig med att dricka ett gäng blandade flaskor från årgången och kommer i en serie blogginlägg presentera mina tankar kring dessa. Först ut är en champagne som jag druckit tidigare: Palmer & Co Millésimé!

Den här har inte utvecklats på det sätt jag hade förväntat mig. Det är helt klart en mycket bra champagne, men den kändes faktiskt mer intressant för fyra år sedan! Det kan möjligen bero på flaskvariation eller att den är inne i en tråkig fas för tillfället, för den har givetvis inte passerat sin peak. Flaskan köptes på Systembolaget i juli 2014. Aktuella årgångar idag är 2012 på vanlig butelj och 2008 på magnum. 

Doft: Intensiv, utvecklad, komplex och brödig. Efter hand rostade toner. Inslag av mineral, gummiband, grillad citron, gula och gröna äpplen, hasselnötter, kex, rostat bröd och tobak.

Smak: Frisk, fruktig, något utvecklad och något eldig. Clementin, citron samt gula och gröna äpplen. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2020-2030?

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar