Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 22 oktober 2018

2011 Marie-Courtin Indulgence

(100 % pinot noir)

9 augusti 2018 (Talldungen)



Denna roséchampagne är gjord med hjälp av maceration – fyra dagars skalkontakt för att vara exakt – och utan dosage. Flaskan degorgerad i april 2015.

Det här är en trevlig champagne. Doften bjuder på en fin komplexitet medan smaken känns förhållandevis lätt. Den är dock fortfarande ung och kan säkert lyfta med tre-fyra års ytterligare lagring!

Flaskan dracks i samband med en middag på trevliga Talldungen i Brösarp.

Doft: Parfymerad och något bärig doft med inslag av rosor, krita, järn, sura körsbär, tranbär, spritpenna och röda äpplen.

Smak: Frisk, mycket torr och relativt lätt smak av sura körsbär, Granny Smith och en aning spritpenna. 

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2021-2025

Tidigare intryck av denna champagne:



4 kommentarer:

  1. Hej Martin,
    hur ser du när Marie Courtin's flaskor är degorgerade? Köpte precis en låda men finns ju ingen info på etiketten. Dock står det t.ex. LR14D0617ND på själva flaskan. Kan ju tolkas som årgång 14, deg juni 2017 men varför ritsa in det på flaskan istället för tryck på etiketten?

    Tack i förväg,
    Jürgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det är precis som du skriver. Man tolkar de olika delarna av koden så här:
      LR = Résonance
      14 = 2014
      D0617 = deg juni 2017
      ND = utan dosage

      Det är inte ovanligt att man gör på det här sättet! Det är dock en bra fråga varför man inte skriver det direkt på etiketten istället. Möjliga anledningar till det skulle kunna vara någon/några av följande: Man vill inte "skylta" med informationen, man tror inte att marknaden efterfråga informationen men man vill själv ha tillgång till den, man tycker att etiketten blir snyggare utan en massa formell information, man vill kunna återanvända samma etiketter från år till år av praktiska och kostnadsmässiga skäl, man vill kunna släppa samma champagne med olika degorgeringsdatum utan att göra nya etiketter, man har inte utrustning eller tid att skriva ut direkt på etiketten...

      Radera
  2. Hej igen,
    tack för det. Väldigt kul och bra blogg du har. Keep up the good work! Ha en bra dag, Jürgen

    SvaraRadera