Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 20 oktober 2018

2007 Gimonnet-Gonet Prestige

(100 % chardonnay)

2 augusti 2018 (hemma)



Det här är min sista flaska av denna champagne. Jag köpte ett litet gäng av den i en butik i Épernay i september 2012 och det har varit kul att få följa dess utveckling. Den har visat upp en stegrande form sedan vårt första möte och är riktigt bra idag! 

Champagnen är gjord på chardonnay från Cramant och Le Mesnil-sur-Oger, d v s 100 % grand cru. Dosagen uppgår till 5 g/l. Okänt degorgeringsdatum, men gissningsvis från vintern eller våren 2012.

Doft: Utvecklad, brödig och något fruktig doft. Efter hand rostade toner. Inslag av mineral, citrus, aprikos, persika och mandlar. Senare även rostade mandlar och rostat bröd.

Smak: Utvecklad, fruktig och torr smak av persika, söt citrus och marsipan.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2022

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar