Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 oktober 2018

2006 A. Bergère Cuvée 38-40

(100 % chardonnay)

27 juli 2018 (hemma)



A. Bergères adress är sedan 2007 38-40, Avenue de Champagne i Épernay – därav namnet på denna cuvée! Den är gjord på chardonnay från odlingar i Avize och Oger.

Flaskan köpt vid ett besök i producentens bar/butik i september 2012. Därefter har det även släppts en 2008:a.

Det här är en mycket bra champagne! Den dricks över två dagar och lyfter helt klart dag två. Bör vinna på ett par års ytterligare lagring.

Doft: Utvecklad doft med inslag av rostade mandlar, jäst, aprikos och rostat bröd. Dag två även kex.

Smak: Frisk, fruktig, torr och något utvecklad smak av persika, aprikos och persikoskal. Påtaglig syra. Dagen efter har den blivit härligt koncentrerad och känns med utvecklad.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2020-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar