Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 31 oktober 2018

2008 Diebolt-Vallois Fleur de Passion

(100 % chardonnay)

20 augusti 2018 (hemma)



Fleur de Passion 2008 är helt klart ett av vinårets mest efterlängtade släpp! Diebolts prestigecuvée från det stora året 2008 har varit en snackis långt innan den kom ut. Inte minst Richard Juhlin har hajpat den här champagnen i många år – redan i En doft av champagne från 2013 finns den omnämnd – och som en vän av Diebolts viner har jag verkligen sett fram emot att få prova den.

Fleur de Passion görs på chardonnay från gamla stockar planterade i sju-åtta olika odlingslotter i hembyn Cramant, bl a i vingårdarna Les Buzons, Pimonts, Fourches, Goutte d’Or, Rouillées och Gros Monts. Champagnen är jäst och lagrad (sex månader) på gamla ekfat och man undviker konsekvent den malolaktiska jäsningen, liksom filtrering och klarningsmedel. Dosagen ligger normalt i spannet 6-8 g/l, men för den här årgången uppgår den till 4,5 g/l. Den här flaskan blev degorgerad i september 2017. Köpt på Systembolaget i mars 2018, där den för övrigt sålde slut på nolltid.



Det här är ett helt annat vin än systervinet Millésime 2008, som jag drack två dagar tidigare. Det är supertight och oerhört elegant – och väldigt lovande! Det här kan bli hur bra som helst om man bara har tålamod att vänta – förslagsvis till 2024 eller senare! Det är ett oerhört vackert vin och känslan av att dricka det påminner om känslan jag hade när jag provade Clos des Goisses 2008 första gången.

Doft: Koncentrerad, något fruktig, något kryddig och mycket komplex doft. Först: kycklinggryta och såpa! Därefter: mogen citrus, koncentrerad äppelmust, hasselnötter, smör som stått framme länge, gräddkola och grädde.

Smak: Ung, ren, aningen fruktig och mycket torr. Äpplen (först gröna, sedan gula), lime och nötter av olika slag.

Betyg idag: 90(++)

Sannolikt bäst: 2024-2034

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):
2004: 91 (2014-10-28)

En trevlig hälsning på baksidan av flaskan från familjen Diebolt till alla oss i Sverige (och de skriver äntligen ut degorgeringsdatumet – bara en sådan sak):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar