Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 7 december 2015

2006 Dom Pérignon

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

28 oktober 2015 (Moët & Chandons champagnebar på KaDeWe i Berlin)

Doft: Komplex, något fruktig och något kryddig doft. Efter hand något gräddiga och lätt rostade toner. Persika, hasselnötter, lite gummi, gula äpplen, gräddkola och lite rostat bröd.

Smak: Frisk, ännu ung. Mineral samt omogen grön och gul frukt. Rejäl syra.

Kommentar: Så har ännu en ny årgång av Dom Pérignon kommit ut! Den lilla årgången 2005 – eftersom tillgången till tillräckligt bra druvor var betydligt sämre än vanligt blev denna årgång väldigt begränsad för att vara en Dom Pérignon – hann knappt komma ut på marknaden innan den nu, efter mindre än ett halvår, har ersatts av den betydligt större (sett till både kvantitet och kvalitet) årgången 2006. Detta är den 42:a årgången av Dompan sedan starten med 1921. Det är också femte året i följd som det släpps en Dom Pérignon (2002-2006), vilket rent generellt är mycket ovanligt när det gäller årgångscuvéer från champagnehusen. Och närmast unikt när det handlar om en prestigecuvée! Det allra finaste som ett hus kan erbjuda är nämligen tänkt att produceras endast under de år man har tillgång till exceptionellt druvmaterial. Den positivt präglade förklaringen till att de nu släppt så många årgångar på raken är att Moët & Chandon har tillgång till extrema mängder druvor, vilket så klart ökar möjligheterna att hitta tillräckliga kvantiteter av ”exceptionella” druvor även under svagare år som 2003 och 2005. Den mer negativt präglade tolkningen är att det är avkastningskraven från börsnoterade ägaren LVMH som tvingar fram fler releaser av toppvinet. Man kan också se det i ljuset av att Dom Pérignon allt mer säljs in som ett separat hus och inte som en del av Moët & Chandon och det gör möjligen också att kraven och förväntningarna på fler släpp ökar.

Dom Pérignon 2006 har en dosage på 5 g/l, d v s den är extra brut i praktiken även om det fortfarande står brut på etiketten. Den är stram och alldeles för ung idag. Köp och stoppa längst in i källaren bredvid 2002:orna!

Betyg idag: 87(++)

Sannolikt bäst: 2022-2032



Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar