Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 december 2015

José Michel Pinot Meunier

(100 % pinot meunier)

5 november 2015 (hemma)

Doft: Komplex, blommig, fruktig, parfymerad och något brödig. Päron, persika, plommon, brioche och krut.

Smak: Frisk, torr och fruktig. Mineral, persika och aprikos.

Kommentar: José Michel håller till i Moussy, strax söder om Épernay, och har gjort sig känd som en producent med fokus på pinot meunier. Man äger 11 hektar odlingar i och kring hembyn (45 % pinot meunier, 45 % chardonnay och 10 % pinot noir).

Denna druvrena pinot meunier vinifieras i ståltank och har en dosage på 10 g/l. Dracks över två dagar. Första dagen känns den något sluten, men dagen efter öppnar den upp sig en del. Doften lovar mycket, men smakmässigt når den inte ända fram. Den kan dock förbättras med ett par års ytterligare lagring. Flaskan köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i december 2014.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2017-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar