Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 21 december 2015

2008 Olivier Horiot 5 Sens

(Arbanne, pinot meunier, pinot noir, pinot blanc, chardonnay)

21 november 2015 (hemma)

Doft: Parfymerad och något fruktig. Till en början endast mineral och lite choklad. Efter längre tids luftning även rostade toner och inslag av kex och gul frukt (mango, ananas).

Smak: Ren, frisk, torr, stram och outvecklad. Mineral, omogen grön frukt och citron.

Kommentar: Det här känns mer som chablis än champagne! Olivier Horiots 5 Sens görs på fem druvor; de tre stora samt arbanne och pinot blanc. Olivier Horiot gör mest, och helst, stilla viner och det märks tydligt även i denna champagne. Det innebär absolut inte att det är en dålig champagne – tvärtom – det jag menar är att Horiot i första hand försöker göra ett så bra vin som möjligt, baserat på vad terroir och druvor kan åstadkomma, oberoende av om det är mousserande eller inte. Olivier Horiot har sin hemvist i Les Riceys i södra delen av Aube, nära gränsen till Bourgogne. Det är därför ingen slump att man får tydliga vibbar av vita bourgogneviner när man dricker det här! Degorgerad den 1 juli 2011. Helt utan dosage. Det gjordes 1 466 flaskor av den här champagnen. Flaskan köpt från Vin & Natur via privatimport på Systembolaget. För ung idag.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2020-2026



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar