Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 31 december 2015

1995 Bruno Paillard Le Mesnil

(100 % chardonnay)

17 december 2015 (hemma)

Doft: Fantastisk! Mogen, kraftfull, nötig och kryddig med rostade toner och inslag av gräddkola, äpplen, mogna päron, torkad frukt och nougat.

Smak: Utvecklad, torr och frisk smak med sherrytoner. Mogna äpplen, en lätt bitter ton av äppelskal samt mandlar. Fortfarande underbar, men börjar kännas lite trött.

Kommentar: Den här champagnen brukar skänka glädje, oavsett årgång. 95:an har inte varit något undantag, men av den här flaskan att döma börjar den alltså kännas lite trött nu. Färgen är härligt guldgul, men moussen är inte precis sprudlande längre.

Bruno Paillards Le Mesnil görs på chardonnay från vingården Pudepeigne i Le Mesnil-sur-Oger. Den här flaskan degorgerades i december 2003. Köpt på Systembolaget i december 2007.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2014-2016

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):


Mina intryck av andra årgångar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar