Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 16 december 2015

2002 Fresnet-Juillet Special Club

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

13 november 2015 (hos Per i Göteborg)

Doft: Utvecklad och fruktig. Inslag av gula plommon, gula äpplen, ljust bröd, nötter och nougat.

Smak: Frisk, torr och något utvecklad. Äpplen, ljust bröd, nötter och en aning nougat.

Kommentar: Fresnet-Juillet är ett litet hus som håller till i grand cru-byn Verzy i Montagne de Reims. Firman grundades av Gérard Fresnet 1952 och drivs idag av hans son Vincent Fresnet. De förfogar över odlingar belägna i hembyn och i Bisseuil (premier cru).

Special Club 2002 är gjord på chardonnay från Bisseuil (60 %) och pinot noir från Verzy (40 %). Denna flaska hade anmärkningsvärt lite kolsyra, men för övrigt var det en pigg och ganska ung champagne. Bör vinna en del på att sparas några år till!

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2019-2024


2 kommentarer:

  1. Tack för din beskrivning. Jag ska öppna en likadan flaska i kväll till hummer-ravioli.

    SvaraRadera
  2. Kul! Den bör ju bjuda på tydligt utvecklade toner idag!

    SvaraRadera