Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 26 december 2015

2000 Cristal

(58 % pinot noir, 42 % chardonnay)

5 december 2015 (kontoret)

Doft: Komplex, brödig, blommig och fruktig doft med inslag av baguette, mineral, citrus, äpplen och lite läder. Inte lika örtig som när jag drack den senast.

Smak: Frisk, torr och relativt outvecklad. Gula äpplen, grapefrukt och lite nötter.

Kommentar: Cristal 2000 är fortfarande en relativt ung champagne och som jag noterade när jag drack den i somras vinner den på mycket luft i dagsläget. Tyvärr medgav tidsschemat bara en begränsad luftning denna gång, varför den här flaskan kändes mindre utvecklad. Flaskan köpt på Gardermoen 2007. Den blev degorgerad i juni 2007 med en dosage på 10 g/l.

Dracks i en Louis Roederer-provning tillsammans med Rosé 2010 och Vintage 2008. Utgången blev oväntat jämn, där Cristalen fick tre bäströster (inkl min) av sju och därmed vann med en hårsmån före de båda övriga som fick två röster vardera.

Betyg idag: 91(+)

Sannolikt bäst: 2019-2027

Tidigare intryck av denna champagne:




Tillägg 2021-09-06: Korrigerat druvblandningen samt kompletterat med degorgeringsdatum och dosage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar