Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 8 augusti 2017

2004 Pascal Doquet Le Mesnil-sur-Oger Cœur de Terroir

(100 % chardonnay)

29 juni 2017 (hos Martin & Emma)



Pascal Doquet känns som en sympatisk producent med hög ambitionsnivå. Hans champagner brukar också vara trevliga, men än så länge har jag inte blivit helt såld på dem.

Den här årgångschampagnen är gjord på druvor från Le Mesnil-sur-Oger och den fina årgången 2004. Den har fått ligga tio år på jästfällningen innan den blev degorgerad den 21 juli 2015. Dosage på 4,5 g/l.

Champagnen serveras blint och jag upplever att det handlar om en betydligt yngre årgång än 2004. Den känns väldigt ung och oförlöst! Men det är varken första eller sista gången som en relativt sendegorgerad flaska lurar en. Det finns säkerligen viss potential här, om man ger den några år i källaren, men i dag blir jag inte jätteimponerad.

Doft: Ung, komplex doft med inslag av mineral, jäst, deg, ramslök (!), smör, gröna äpplen, lakrits och filmjölk.

Smak: Ung, mycket torr och dessvärre lite tunn. Vit frukt och gröna äpplen.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2020-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar