Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 30 mars 2015

1996 Orpale

(100 % chardonnay)

28 februari 2015 (hemma)

Doft: Fantastisk, kraftfull, utvecklad och något komplex doft. Gula äpplen, citron, bröd, apelsin och en aning mandelmassa. Efter hand rostade toner med inslag av rostat bröd och smörkola.

Smak: Utvecklad, torr och mycket frisk smak av gula äpplen, mogna krusbär, clementin, kex och citrusskal. Hög syra. Lång, mycket torr eftersmak.

Kommentar: Orpale är kooperativet de Saint Galls prestigechampagne. Druvorna till denna champagne kommer från Avize, Cramant, Oger och Le Mesnil-sur-Oger, fyra grand cru-byar som utgör själva essensen av Côte de Blancs. Flaskan degorgerades 2006.

Efter att ha druckit den här champagnen i november 2013 skrev jag att "nittiosexan av Orpale är ett monstruöst vackert vin som sakta men säkert närmar sig toppen av sin förmåga". Idag har det tagit ytterligare ett steg! Det är utan överdrift en fantastisk champagne från en underbar årgång!

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2016-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar