Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 28 mars 2022

Grand Siècle No. 24

(55 % chardonnay, 45 % pinot noir)

 

29 oktober 2021 (hemma)

 


 

Grand Siècle från Laurent-Perrier är något så ovanligt som en årgångslös prestigechampagne. Istället för att lyfta fram ett enskilt år tar man fasta på Champagnes tradition av att blanda olika årgångar och skapar en champagne som bygger på en kombination av vin från tre olika skördar. Tanken är att de olika årgångarna kompletterar varandra. Idén föddes på 1950-talet och den första versionen, som släpptes 1959, var en blandning av 1955, 1953 och 1952. Det dröjde dock till den 24:e utgåvan, det vill säga den här, innan Laurent-Perrier insåg betydelsen av att avslöja vilka årgångar som döljer sig i respektive flaska. Det gör man åtminstone indirekt nu, genom att i likhet med Krug börja skriva ut vilken iteration i ordningen det handlar om. Det här är alltså den 24:e sedan starten och den är en blandning av 2007 (60 %), 2006 (20 %) och 2004 (20 %). Nu väntar vi bara på att de även ska förstå värdet av att skriva ut när respektive flaska blev degorgerad! Dosagen i den här uppgår enligt uppgift till 7 g/l.

 

Det här är en mycket bra och framförallt väldigt välpolerad champagne. Jag dricker den över tre dagar och den håller ihop bra. Jag köpte den i mars 2021. När dessa rader skrivs har även Grand Siècle No. 25, som bygger på 2008, 2007 och 2006, hunnit släppas.

 

Doft: Fruktig, parfymerad, komplex och relativt utvecklad. Inslag av stenfrukt, kanderad citron, mandlar, gröna äpplen, krita, smör och en aning röda bär.

 

Smak: Generös och fruktig. Torr, men med en tydlig dosage. Kanderad citrus framför en fond av äpplen och mandlar. Mycket lång eftersmak som domineras av söta äpplen.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar