Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 16 mars 2022

2015 Chartogne-Taillet Les Couarres

(100 % pinot noir)

 

16 oktober 2021 (hemma)

 


 

Vingården Les Couarres i Merfy är planterad med både chardonnay och pinot noir, men i den här årgången av champagnen med samma namn valde Alexandre Chartogne att uteslutande använda sig av pinotdruvorna. Champagnen fick sin första jäsning på ekfat och den här flaskan blev degorgerad i juni 2020 med en dosage på 6 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne, men klart oförlöst. Fem års ytterligare lagring ordineras! Under tiden man väntar kan man med fördel korka upp årgången senare (2016).

 

Doft: Fruktig och något utvecklad doft med fint oxiderade toner. Efter hand något rökig. Inslag av röda äpplen, smör, päron, brioche, mandelmassa, lakrits, lite jordgubbar och honung.

 

Smak: Elegant, frisk, något fruktig och mycket torr smak med viss sälta. Gröna äpplen, citron, mandlar och fläder. Fin intensitet, men tydligt oförlöst. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 87(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar