Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 8 mars 2022

1996 Krug Clos du Mesnil

(100 % chardonnay)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Det sista glaset i den nionde och sista flighten av den mäktiga 1996-provningen: Krug Clos du Mesnil. Det här är ännu en fantastisk champagne, som samtidigt bara är fyra (jag undviker medvetet ordet sist) i den här enastående flighten! Många av de övriga provningsdeltagarna rankar den oerhört högt, en del tycker till och med att det är dagens bästa vin, men så långt är jag alltså inte beredd att gå. Enligt mig är dessutom den ”vanliga” årgångskrugen en ännu bättre och mer komplett champagne, åtminstone i den här årgången.

 

Krugs berömda vingårdschampagne från den muromgärdade vingården i Le Mesnil-sur-Oger är under alla omständigheter ett med rätta omtalat vin. Jag har tidigare druckit Clos du Mesnil 1992 och i det här inlägget skriver jag betydligt mer om champagnen och själva vingården.

 


 

Doft: Utvecklad, fruktig, kryddig och något oxiderad doft med något rostade toner. Inslag av smörkola, honung, apelsin och aprikos.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak som domineras av citron och lime i en generös stil. Full av energi!

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2018-2028

 

Hela den smått galna sista flighten:

 


 

Då har det blivit dags att summera den här otroliga provningen. Till att börja med vill jag rikta ett stort tack till Marina, som både lagt ner ett stort arbete med att samla alla dessa flaskor under lång tid och dessutom skapade ett proffsigt och trevligt arrangemang!

 

Sammantaget provade vi 42 champagner från 1996. Det fanns inga roséchampagner med i uppställningen, men bortsett från prestigechampagnerna i den kategorin fanns nästan samtliga av de stora champagnerna med – och några till! Utmärkande champagner från årgången som inte var med i provningen var bland annat Krug Clos d’Ambonnay, Vilmart Cœur de Cuvée, de Saint-Gall Orpale och Leclerc-Briant Cuvée Divine.

 

Den omtalade årgången, såväl hyllad som sågad, bjuder tveklöst på ett stort antal legendariska champagner. Många flaskor i provningen imponerar också, samtidigt som det finns ett antal som inte blev lika bra och långlivade som man trodde från början Gemensamma drag för dessa champagner är att frukten aldrig lyckades matcha den fruktade syran.

 

Provningen bjuder egentligen inte på några större överraskningar. Det är helt enkelt de gamla favoriterna som fortsätter att prestera! Min klara vinnare är Salon, som följs av Krug, Comtes de Champagne, Cuvée Sir Winston Churchill och Billecart-Salmon Grande Cuvée. Dessa sticker enligt mig ut från mängden, men därefter är det hela elva champagner som får samma poäng och som är svåra att rangordna sinsemellan. De positiva överraskningar som trots allt finns inkluderar Mailly L’Intemporelle och lunchchampagnen De Venoge Blanc de Blancs, där den sistnämnda är klart bättre än prestigechampagnen från samma hus denna dag. För övrigt kan man konstatera att den originaldegorgerade Dom Pérignon (”P1”) fortfarande presterar bättre än både Œnothèque och P2, även om de båda sistnämnda ryckt upp sig rejält sedan jag provade dem senast.

 

Största besvikelsen för min del är tveklöst den korkskadade Pierre Péters Les Chétillons (den hade jag verkligen velat prova), men även Belle Epoque och Cuvée William Deutz är två svaga (sannolikt defekta) flaskor idag. En annan champagne som inte lyckas leva upp till mina högt ställda förväntningar är Cuvée des Enchanteleurs och det samma kan i viss mån även sägas om Bruno Paillard Nec Plus Ultra, som är tydligt präglad av ålderskrämpor. För övrigt kan man notera ett tydligt magplask för Dom Ruinart.

 

Så här rangordnar jag champagnerna i provningen:

 

Salon, 95 p

Krug, 94 p

Comtes de Champagne, 94 p

Cuvée Sir Winston Churchill, 94 p

Billecart-Salmon Grande Cuvée, 94 p

 

Bollinger R.D., 93 p

Bollinger Grande Année, 93 p

Cristal, 93 p

Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart, 93 p

R&L Legras Cuvée St-Vincent, 93 p

 

La Grande Dame, 93 p

Dom Pérignon, 93 p

Bollinger Vieilles Vignes Françaises, 93 p

Krug Clos du Mesnil, 93 p

Paul Bara Comtesse Marie de France, 93 p

 

Jacques Selosse Millésimé, 93 p

Diebolt-Vallois Fleur de Passion, 92 p

Dom Pérignon Œnothèque, 92 p

Henriot Cuvée des Enchanteleurs, 91 p

Mailly L’Intemporelle, 91 p

 

Clos des Goisses (deg 2021), 91 p

Duval-Leroy Femme de Champagne (deg 2010), 91 p

Cuvée Louise, 91 p

De Venoge Blanc de Blancs, 91 p

Duval-Leroy Femme de Champagne (originaldeg), 90 p

 

Dom Pérignon P2, 90 p

Boizel Joyau de France (deg 2013), 90 p

Boizel Joyau de France (originaldeg), 90 p

Lanson Vintage Collection, 90 p

Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire, 90 p

 

Cattier Clos du Moulin (1993/1995/1996), 89 p

Gosset-Brabant Cuvée Gabriel, 89 p

Belle Epoque, 89 p

Cuvée William Deutz, 89 p

Noble Cuvée de Lanson, 88 p

 

Moët & Chandon Grand Vintage Collection, 88 p

Bruno Paillard Nec Plus Ultra, 87 p

de Venoge Louis XV (deg 2018), 87 p

de Venoge Louis XV (deg 2006), 87 p

Clos des Goisses (originaldeg), 86 p

 

Dom Ruinart, 83 p

Pierre Péters Les Chétillons, 0 p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar