Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 16 september 2021

2014 Aurélien Lurquin Coteaux Champenois Blanc de Noirs Les Crayères

(100 % pinot meunier)

 

19 maj 2021 (hemma)

 


 

Det här är något så ovanligt som ett stilla vitt vin gjort på pinot meunier. Men frågan är om inte det faktum att det är en flaska från Lurquin som är det mest speciella i sammanhanget! Jag har tidigare skrivit om Aurélien Lurquins småskaliga champagneproduktion, där respektive vin görs i endast några hundratal flaskor per årgång. Med en närmast mikroskopisk produktion på 267 buteljer är det här ytterligare en sällsynt kreation! Känslan av småskalighet blir inte mindre av den i vanlig ordning härligt anspråkslösa etiketten.

 


 

Vinet är gjort på druvor från vingården Les Crayères i Romery. Efter pressning har det fått vila elva månader på fat innan det buteljerades.

 

Det här är ett mycket trevligt och, som jag bedömer det, fullt utvecklat vin. Notera den mörka färgen, som är resultatet av en mycket långsam pressning.

 

Doft: Brödig, kryddig, fruktig och tydligt utvecklad. Inslag av jäst, surdegsbröd, kalk, persika och örter.

 

Smak: Syrlig, fruktig och mycket torr. Elegant. Omogen persika och citron får sällskap av gula äpplen och surdegsbröd.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 


 

Mina intryck av Lurquins champagner (med länkar till resp inlägg):

2013 100 % Meunier: 88 (2018-10-18)

2015 100 % Meunier Les Crayères du Levant: 89 (2020-02-14)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar