Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 15 september 2021

2016 Marie Courtin Coteaux Champenois Le Blanc du Tremble

(100 % pinot noir)

 

14 maj 2021 (hemma)

 


 

Dominique Moreau, som är kvinnan bakom Marie Courtin (ofta skrivet med bindestreck och ibland utan) gör vissa år, vid sidan av sina champagner, även detta stilla vita vin. Medan de allra flesta vita viner från Champagne är gjorda på chardonnay är det här framställt av pinot noir. I Dominiques fall är det dock inte så konstigt eftersom pinot noir är den klart dominerande druvan i hennes vingård.

 

Le Blanc du Tremble har vinifierats och lagrats elva månader i amforor innan det buteljerades. Det är spontantjäst och gjort utan klarning, filtrering eller tillsats av svavel. Den totala produktionen av denna årgång uppgick till 1200 flaskor. Aktuell årgång idag är 2018.

 


 

Det här är ett mycket bra vin som sannolikt blir ännu bättre med några års lagring! Det är hundra procent pinot noir i flaskan, men det är förvånansvärt likt chardonnay i både doft och smak.

 

Doft: Något fruktig, något kryddig och något utvecklad i en relativt reduktiv stil. Inslag av gul stenfrukt, tändstickor, steniga mineraler, jordgubbar, grapefrukt och ballong.

 

Smak: Frisk, fruktig, något kryddig, torr och relativt lätt. Gula äpplen, citron och lite honung får efter hand sällskap av smultron och fläder. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar