Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 17 september 2021

2012 Egly-Ouriet Coteaux Champenois Ambonnay Rouge Cuvée des Grands Côtés

(100 % pinot noir)

 

20 maj 2021 (hemma)

 


 

Det här andas Bourgogne på alla sätt och vis! Francis Eglys coteaux champenois görs på pinot noir från gamla stockar med låga skördeuttag. Många lyfter fram det som det bästa röda vinet från Champagne och den bästa franska pinot noiren utanför Bourgogne. Det är för övrigt samma vin som används till Eglys roséchampagne och till Selosse Rosé. Den här flaskan köpte jag i april 2019 från den svenska importören The Wine Agency, via Systembolagets så kallade privatimport, men den släpptes egentligen några år tidigare. Aktuell årgång idag är 2018, men jag är osäker om den har hittat till våra breddgrader.

 

Det är mycket bra, men fortfarande relativt ungt. Jag sparar min andra flaska i fyra år till.

 

Doft: Bärig, parfymerad, något jordig och något kryddig. Inslag av körsbär, björnbär, svarta vinbär, hallon, lite kummin och bacon.

 

Smak: Bärig, något kryddig och torr. Körsbär, hallon och lakrits med hög syra och relativt mycket tanniner.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar