Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 29 september 2021

Dehours Terre de Meunier

(100 % pinot meunier)

 

2 juni 2021 (hemma)

 

 


Terre de Meunier från Dehours görs på meunier från olika växtplatser i Vallée de la Marne. Den här utgåvan är baserad på druvor från 2017 och 2016. Flaskan blev degorgerad i oktober 2019 utan dosage.

 

Det här är en mycket trevlig champagne! Den är klart generös i stilen och det märks absolut inte att den är gjord utan dosage. Bör dessutom vinna på tre års ytterligare lagring.

 

Doft: Parfymerad, fruktig och aningen kryddig doft. Inslag av skogsbär, jäst, kex, blå plommon och äpplen.

 

Smak: Generös, fruktig, syrlig och torr. Blåbär och andra skogsbär får sällskap av några äpplen. Efter hand uppstår en tydlig sälta. Fin intensitet, men något kort.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar