Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 7 september 2021

1995 Bollinger R.D.

(63 % pinot noir, 37 % chardonnay)

 

7 maj 2021 (hemma)

 


 

R.D. (récemment dégorgé eller recently disgorged) är den sendegorgerade varianten av Bollingers årgångschampagne Grande Année. Utöver några års extra lagring på jästfällningen får den även en lägre dosage – och en betydligt högre prislapp! Den här årgången utmärker sig med en relativt hög andel chardonnay. Min flaska blev degorgerad i november 2005.

 

Det här är fortfarande en fantastisk champagne, även om just den här flaskan sett sina allra bästa dagar. Paradoxalt nog är den dessutom klart trögstartad. Betyget är något generöst.

 

Doft: Mogen, tydligt komplex, kryddig och oxiderad. Initialt bjuder den på inslag av bokna äpplen, brioche, våt ull, ek, citrus, ingefära, krasse, ostkant och lite mjölkchoklad. Efter en timme i glaset är det precis som om någon drar bort ett tungt draperi och fram kommer frukten i form av aprikos samt hasselnötter och honung. Senare ändrar den karaktär igen då den bjuder på toner av soja, bakverk och mörka bär.

 

Smak: Mogen, komplex, frisk, kryddig, något fruktig och tydligt torr smak med viss sälta. Bokna äpplen, söt citron och ingefära får efter hand sällskap av mörka bär. Påtaglig syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2011-2019

 

Mina tidigare intryck av Grande Année 1995:

2017-12-22: 91

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar