Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 13 september 2021

2017 Les Frères Mignon Coteaux Champenois Blanc

(100 % chardonnay)

 

13 maj 2021 (hemma)

 


 

Jag har tidigare skrivit om Les Frères Mignon och deras första champagne – lustigt nog har det gått exakt ett år sedan jag drack den. Det här är den andra årgången av brödernas stilla vin. Utöver innehållet gillar jag verkligen hur de sticker ut med sina härligt lekfulla etiketter!

 

Detta vita vin görs på chardonnay från gamla stockar (planterade 1968) i Avize. Totalt gjordes det 660 flaskor av denna årgång, att jämföra med de 573 man producerade i årgång 2016. Flaskan är för övrigt försedd med en rejäl vaxklump, en av de största jag någonsin sett!

 


 

Det finns ingen anledning att vänta med det här! Det är mycket bra och känns väldigt tillgängligt redan idag. Medan doften är klart reduktiv med lätt animaliska toner är smaken elegant och påminner om chablis.

 

Doft: Komplex, kryddig, något rökig och klart reduktiv. Inslag av citronskal, flinta, vax, kryddpeppar, köttfärs, snäckskal samt en fläkt av gula äpplen och annan gul frukt. Dag två har de kryddiga, rökiga och animaliska inslagen försvunnit och ersatts av något fruktiga toner.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och klart elegant smak med viss sälta. Gula och gröna äpplen samsas med citron och persika. Hög syra.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2021-2027

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar