Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 3 september 2020

2015 Aurélien Lurquin 100 % Meunier Les Crayères du Levant

(100 % pinot meunier)

 

14 februari 2020 (Grand Öl & Mat i Malmö)




Aurélien Lurquin är ett av de mest intressanta nya namnen i Champagne. Han håller till i Romery, en by i Vallée de la Marne en mil nordväst om Épernay. Lurquin började odla vin 2007 och gjorde sin första champagne så sent som 2013. Och det handlar om en mycket småskalig produktion! Aurélien äger 2,3 hektar odlingar, men det är bara lite mer än hälften av druvorna som används till de egna vinerna – resten säljs till Leclerc Briant. Då har han ändå ökat sin årsproduktion till 6 000 flaskor per år – för något år sedan var den siffran endast 2 000. Jag gissar att det beror på att vissa kontrakt med huset i Épernay löpt ut. Ambitionen verkar också vara att avsluta resterande kontrakt, när dessa löper ut, för att kunna använda samtliga druvor till de egna vinerna.

 

Lurquin gör både stilla viner och champagne. Samtliga är baserade på en enda årgång, även om champagnerna får för kort lagring på jästfällningen för att officiellt årgångsdeklareras. Champagnerna spontanjäses, får 10-11 månaders lagring på fat innan buteljering och görs helt utan dosage. Den här är baserad på pinot meunier från vingården Les Crayères i Romery. Druvorna kommer från 2015 och flaskan blev degorgerad i juli 2018.

 

Det gjordes endast 579 flaskor av den här champagnen, men tack vare importören Vin & Natur har en försvarlig andel av dessa hittat till den svenska marknaden. Det här är andra gången jag dricker den på en restaurang i Malmö.

 

Det här är snudd på fantastiskt! Doftmässigt har den utvecklats en del, jämfört med när jag drack den för ett halvår sedan, men det här är fortfarande en ung champagne. 

 

Doft: Utvecklad, oxiderad och blommig doft med inslag av jäst, tvål, kompost, äpplen, blåbär, citron, lakrits och mandlar.

 

Smak: Mycket torr, frisk, något fruktig och något utvecklad. Gröna äpplen, blåbär och citron.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 

Tidigare intryck av denna champagne:

2019-07-08: 89




Jag har även druckit 2013, som var den första årgången av denna champagne. Aktuell årgång idag är 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar