Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 11 januari 2019

2013 Aurélien Lurquin 100 % Meunier

(100 % pinot meunier)

18 oktober 2018 (hemma)



Aurélien Lurquin är en ung och mycket intressant odlare – och något av en raritet. Han håller till i Romery, en by i Vallée de la Marne en liten bit nordväst om Épernay, och började odla vin så sent som 2007. Han äger 2,3 hektar odlingar kring hembyn, planterade med 40 % pinot noir, 35 % chardonnay, 24 % pinot meunier och ett mycket litet inslag av den ovanliga druvan petit meslier. Aurélien arbetar biodynamiskt och är certifierad sedan 2012. En stor del av skörden säljs till Leclerc-Briant och det är endast en mindre del (20 %) av druvorna som används till Lurquins egna viner. Hans totala produktion uppgår därför till endast 2 000 flaskor per år. Till en början handlade det uteslutande om stilla viner och första året han producerade champagne var 2013, i form av denna blanc de noirs på 100 % pinot meunier. Därefter (fr o m 2014) har det även tillkommit en blanc de blancs vid sidan om de stilla vinerna: en coteaux champenois rouge (ett stilla rött vin gjort på pinot noir och pinot meunier) och en coteaux champenois blanc de noirs (ett stilla vitt vin gjort på pinot meunier).



Som synes har etiketten ett härligt småskaligt utseende, vilket även speglar produktionen: den här champagnen gjordes i endast 416 flaskor!

Den är vinifierad och lagrad på ekfat i elva månader innan buteljering, som skedde i augusti 2014. Flaskan blev degorgerad i oktober 2016. Gjord utan dosage.

Det här är en mycket bra champagne! Den är givetvis ung men redan komplex och väldigt karaktärsfull. Smakmässigt är den finstämd och elegant och stilmässigt påminner den mer om en chardonnay än en druvren meunier.

Doft: Blommig och komplex. Efter hand uppstår en tydlig sötma. Inslag av jäst, blåbär, kompost, gula äpplen, flinta, marsipan, lakrits och honung.

Smak: Ung, mycket frisk och mycket torr; något ciderlik. Gula äpplen, citron och lakrits.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2022-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar