Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 7 april 2021

2008 Michel Gonet Millésime

(100 % chardonnay)

 

30 oktober 2020 (hemma)

 


 

Michel Gonets ”vanliga” årgångschampagne brukar vara ett något svagare vin än systervinet Cuvée Prestige, som är det som brukar hitta till Sverige med jämna mellanrum. Den här 2008:an presterar dock riktigt fint, samtidigt som den rimligen fortfarande har sina allra bästa år framför sig! Champagnen dricks över tre dagar och håller ihop väl.

 

”13 44” på korken avslöjar möjligen att flaskan blev degorgerad i vecka 44 2013. Det är inte alls orimligt med tanke på att jag köpte den vid ett besök hos producenten i oktober 2014.

 


 

Doft: Utvecklad och fruktig. Inslag av mogna äpplen, jäst, krita, citron, gröna vingummin, honung, nougat och lakrits.

 

Smak: Något utvecklad, fruktig, syrlig och mycket torr. Elegant! Gröna äpplen och citron får efter hand sällskap av honung och lakrits. Hög årgångstypisk syra.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2022-2029

 

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

2001: 82 (2013-12-21)

2002: 84 (2018-04-26)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar