Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 10 april 2021

2008 Michel Turgy Millésime

(100 % chardonnay)

 

(Inlägg #100 i år – på årets hundrade dag)

 

5 november 2020 (hemma)

 


 

Michel Turgy är en odlare från Le Mesnil-sur-Oger. Den lilla familjefirman förfogar över sex hektar odlingar, uteslutande planterade med chardonnay. Vinodlingen grundades 1881 av Emile Turgy och Eugenie Doiselet, men det var först på 1920-talet som deras son Maurice började framställa egen champagne, då under varumärket Turgy. Michel Turgy, son till Maurice, tog över 1955 och skrev till sitt förnamn på etiketten. Han drev verksamheten i 40 år innan han lämnade över stafettpinnen till nästa generation. Idag är det Jean-Michel Turgy tillsammans med sin fru Catherine och deras son Thibaut som förvaltar arvet. Stilen är klart klassisk och det är ganska tydligt att man i första hand fokuserar på stolta traditioner snarare än att jobba med förnyelse, vilket både etiketter och inte minst den på typiskt franskt manér något mossiga hemsidan skvallrar om. Man hyser dock stor tilltro till sina grand cru-druvor och jobbar genomgående med mycket låg eller ingen dosage i sina champagner. Sortimentet består av standardcuvéen Réserve Sélection, en likaledes årgångslös rosé där juicen från chardonnaydruvorna berikas av en skvätt pinot noir från Bouzy, denna årgångschampagne, den emellanåt årgångsdeklarerade Vieilles Vignes som görs på druvor från gamla stockar samt ett årgångsklassat stilla vitt vin, Coteaux Champenois Blanc du Mesnil.

 

Den här champagnen görs utan dosage och att det även gäller för den här årgången har jag precis fått bekräftat från producenten, som även informerade om att restsockerhalten uppgår till 3 g/l. Jag köpte min flaska via Systembolagets beställningssortiment i juni 2015. Aktuell årgång idag är 2013. Den svenska importören har för övrigt skapat en svensk hemsida för att marknadsföra tillgängligt sortiment.

 


 

Det här är en mycket bra champagne, men den skulle helt klart må bra av ett par års ytterligare lagring! Den dricks över tre dagar och håller ihop väl.

 

Doft: Brödig, komplex och något utvecklad doft med tydlig sälta. Inslag av kex, gula äpplen, citrus och yoghurt. Dag två är den mer utvecklad och då dyker det även upp inslag av lakrits. På tredje dagen möts man slutligen av massor av nougat och hasselnötter.

 

Smak: Frisk, syrlig, fruktig, mycket torr och något utvecklad. Citron och gula plommon får efter hand sällskap av gula äpplen. Mycket hög årgångstypisk syra och fin intensitet. På andra dagen känns den mer utvecklad och bättre balanserad. Då hittar jag, precis som i doften, tydliga toner av lakrits. Dag tre bjuder den även på hasselnötter.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 

Tillägg 2021-04-11: Uppdaterat texten kring dosage, vilket tidigare var något oklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar