Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 juli 2018

2002 Michel Gonet Blanc de Blancs Millésime

(100 % chardonnay)

26 april 2018 (hemma)



Det här är Michel Gonets ”vanliga” årgångschampagne som släpps parallellt med den i Sverige mer förekommande Cuvée Prestige, som också är en årgångsbetecknad blanc de blancs. Den senare brukar helt klart vara den bättre av de båda champagnerna.

Utseendemässigt har den här champagnen en härligt gyllengul färg, men ganska klena bubblor. För att vara en 2002:a känns den oväntat mogen, t o m lite trött! Men det handlar sannolikt om en tidigt degorgerad flaska. Gonet brukar degorgera sina buteljer löpande – dessvärre utan att specificera det på flaskan... Doften är härlig och smaken erbjuder viss komplexitet och hygglig längd, men känns samtidigt något tunn. Slutsats: rent objektivt är det ett mycket bra vin, men det är samtidigt en av de svagaste 2002:or jag druckit och Michel Gonet brukar kunna leverera bättre än så här. Flaskan köpt vid ett besök hos producenten i september 2013. Aktuell årgång idag är 2011.

Doft: Mogen doft av bokna äpplen, jäst, gräddkola, aprikos, kex, kaffe och vanilj.

Smak: Utvecklad, frisk och torr smak av övermogna äpplen, citron och mintchoklad.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2013-2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar