Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 18 april 2021

Yann Alexandre Brut Noir

(50 % pinot meunier, 35 % chardonnay, 15 % pinot noir

 

11 november 2020 (Tak i Stockholm)

 


 

Yann Alexandre är en intressant odlare i Courmas, en liten by i Montagne de Reims ungefär en mil sydväst om Reims.Tillsammans med sin fru Séverine förfogar han över 6,3 hektar odlingar fördelade på 28 odlingslotter, varav hälften i hembyn och resten i åtta andra byar. Lite mer än hälften av det som odlas är pinot meunier, en knapp tredjedel chardonnay och resten pinot noir. Man tillämpar ett hållbart arbetssätt och Yann beskriver det som att de brukar sina vingårdar som en trädgård. I källaren jobbar man både med fat och ståltankar, den malolaktiska jäsningen genomförs för vissa av vinerna och champagnerna får förhållandevis generös lagring på jästfällningen.

 

Sortimentet består för närvarande av nio olika champagner och ett stilla rött vin: Standardcuvéen Brut Noir, vars druvsammansättning speglar de totala innehaven ganska väl. Likaledes årgångslösa Roche Mère Brut Nature och Grande Réserve. Sucré Noir, som är en sötare (demi-sec) variant av Brut Noir. Årgångschampagnerna Millésime och Blanc de Blancs Millésime. Vingårdschampagnerna Blanches Terres Brut Rosé och Sous les Roses Blanc de Noirs Extra Brut. Slutligen Vinothèque, gjord på en blandning av 32 årgångar (1966-2009), och det stilla röda vinet Coteaux Champenois Terre de Clos.

 

Det här är producentens ingångschampagne. Detta till trots får den fyra-fem års lagring på jästfällningen. Den vinifieras på ståltank och andelen reservvin uppgår till 30 %. Dosagen är enligt varierade uppgifter 8-9 g/l.

 

Det här är en trevlig champagne med komplex doft.

 

Doft: Parfymerad, fruktig, söt, kryddig och klart komplex. Efter hand något rostade toner. Inslag av gula äpplen, apelsinskal, mandelmassa, ost, sötlakrits, physalis, bakverk, fänkål samt en artificiell ton av hallon och jordgubbar (typ syrup). Senare även smör, florsocker och hjortronsylt.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr. Gula äpplen och citrus får efter hand sällskap av lakrits, grapefrukt och apelsinmarmelad.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2022-2028




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar